Народилася
у 1927 році в місті Бобруйську у
сім’ї військовослужбовця.
У 1933 році
почала навчатися у Воздвиженській середній школі Ворошиловської (тепер
Луганської) області, а через чотири роки, після демобілізації батька, їх сім’я оселилася у селі Мостище, Бишевського району,
Київської області.
Під час
Великої Вітчизняної війни сім’я
перебувала на окупованій території. Їїбатько, Іван Олександрович, брав участь у партизанському
русі, був командиром 5-го батальйонного
з'єднання ім. М.Хрущова. За участь у партизанському русі гестапівці спалили
їхню хату, розстріляли матір, батька, а п'ятнадцятирічну Лідію Фірсову забрали
у гестапо. Через два тижні їїбуло відправлено до Німеччини, у табір міста Ноймарка.
Протягом місяця Ліда перебувала
у таборі, а потім їїбуло
відправлено на сільськогосподарські роботи у Баварію. Після повернення з
Німеччини працювала вихователькою у Мостищанському дитячому будинку і навчалася
заочно у Рожищевському педагогічному училищі, а у 1951 році, закінчивши
училище, вступила на заочне відділення Житомирського педагогічного інституту на
факультет російської мови та літератури. У цьому ж році почала працювати
вчителькою початкових класів у Ново-Гродівській середній школі, а пізніше -
вчителькою історії та німецької мови у Мостищанській семирічній школі. Потім 10
років викладала російську мову та літературу в Августівській восьмирічній
школі.
Після
переїзду до міста Запоріжжя працювала у дитячій кімнаті Ленінського РВМ на
посаді інспектора. А з 1965 року викладала
російську мову та методику у Запорізькому педагогічному училищі, була головою
предметної комісії.
Грамотний,
кваліфікований викладач, творча людина, чудовий наставник, прекрасний товариш.
Такою Лідія Іванівна назавжди залишиться у наших серцях.
Ростуть, квітують липи…
Лідія Іванівна
Фірсова
Про
Лідію Іванівну Фірсову, викладача російської мови та літератури, розповідають її колеги Галина Степанченко,
Людмила Штепа і Лідія Ходикіна.
Такої скромної, порядної, обов'язкової, доброї, напрочуд делікатної, ліричної,
всерозуміючої людини, як Лідія Іванівна, важко знайти. Вона розкрилася якось несподівано, мов у казці. Ми із студентами і Лідією Іванівною їздили у Волгоград, були у Краснодоні. З якою
материнською ласкою і любов'ю, ніжно і
ненав'язливо, навдивовижу делікатно ставилася вона до студентів. Як зараз
звучать її слова:
-Краще не робити і не допомагати, ніж потім
дорікати.
-Голос підвищують неправі і безсилі.
-Не дозволяйте собі ніколи розпускатися, навіть на
самоті.
-Краще передовірити, ніж підозрювати.
-Дітей треба не тільки любити, а й дружити з ним.
Її класи були найбільш здруженими, студенти
людяними, мислячими, самостійними. Вони любили, ні,
обожнювали Лідію Іванівну, наслідували її у всьому, ділилися найзаповітнішим,
чого не розкажеш і мамі.
Після закінчення педучилища ще довго підтримували з нею зв'язок.
Коли у 1964
році почала працювати у Запорізькому педучилищі, була
класним керівником у хлопців виробничого відділу. На випускному вечорі вони
подарували їй годинник із символічним підписом: «Нашій мамі від дітей». А
першими її учнями були сироти з дитбудинку. Вони й несли труну на руках чотири
кілометри, проводжаючи Лідію Іванівну в останню путь.
Народилася Лідія Іванівна в Бобруйську. У роки війни була зв'язковою між
партизанами і підпільною організацію у селі. Одного разу фашисти схопили її. Та
записку вона, чотирнадцятирічна, вже встигла проковтнути, як учив батько - командир
партизанів, колишній льотчик-випробувач. Її допитували, вдарили автоматом по
голові. Доля змилостивилась над дівчам. У гестапо її не розстріляли, а
відправили до Німеччини. Працювала у Бауера. Звільнили американці у 1945 році. У таборі переміщених осіб насушила сухарів, і вони допомогли їй
живою добратися додому, до Києва.
... Вранці ластівка тричі билася у віконце. «Мабуть, Лідочка наша іде», - заплакала її мама. А в обід листоноша принесла телеграму: «Зустрічайте в
Києві» .
Голова довго боліла і часто давала про себе знати. Та й життя не було
щедрим на жіноче щастя, бо дітей ставила на крила сама і полудень віку зустріла
теж одна.
Зібрана, безмежно добра, з
тонкою організацією душі, високою внутрішньою інтелігентністю, залюблена у
природу, дітей, роботу. Мала чисту, світлу ауру, творила дивосвіт своєї любові
і з ніжною ласкою дарувала його оточуючим, осявала все навколо. З нею просто
хотілось мовчки посидіти. Уникала конфліктних ситуацій або ж якось непомітно
розсіювала їх.
Була по-жіночому м'якою, привітною, завжди готовою прийти на допомогу. До
її плеча хотілося притулитися і розповісти про все наболіле. Вона не поспішала
з категоричними висновками, порадами. Уміла слухати. Уміла на усе глянути
по-особливому, щедрою душею загладити непорозуміння, а коли зовсім було
непереливки, щиро і сердечно поплакати з тобою і обов'язково знайти вихід, їй
були органічно притаманні віра, надія і любов. Живе втілення порядності,
доброти, мудрості.
Біля
педучилища шумить, квітує липова алея, посаджена нею разом із студентами, - живий
пам'ятник справжньому Педагогу.